کد مطلب:1267 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:442

احکام تخــلی
مسأله 57 ـ واجب است انسان وقت تخلی و مواقع دیگر، عورت خود را از كسانی كه مكلفند، اگر چه مثل خواهر و مادر با او محرم باشند، و همچنین از دیوانه و بچه های ممیز كه خوب و بد را می فهمند، بپوشاند. ولی زن و شوهر لازم نیست عورت خود را از یكدیگر بپوشانند.



مسأله 58 ـ لازم نیست با چیز مخصوصی عورت خود را بپوشاند. و اگر مثلاً با دست هم آن را بپوشاند كافی است.



مسأله 59 ـ موقع تخلی باید طرف جلوی بدن یعنی شكم و سینه و زانوها رو به قبله و پشت به قبله نباشد.



مسأله 60 ـ اگر موقع تخلی طرف جلوی بدن كسی رو به قبله یا پشت به قبله باشد و عورت را از قبله بگرداند كفایت نمی كند. و اگر جلوی بدن او رو به قبله یا پشت به قبله نباشد، احتیاط واجب آن است كه عورت را رو به قبله یا پشت به قبله ننماید.



مسأله 61 ـ احتیاط مستحب آن است كه طرف جلوی بدن در موقع استبراء كه احكام آن بعداً گفته می شود، و موقع تطهیر مخرج بول و غائط رو به قبله یا پشت به قبله نباشد.



مسأله 62 ـ اگر برای آنكه نامحرم او را نبیند، مجبور شود رو به قبله یا پشت به قبله بنشیند، باید رو به قبله یا پشت به قبله بنشیند. و نیز اگر از راه دیگر ناچار باشد كه رو به قبله یا پشت به قبله بنشیند مانعی ندارد.



مسأله 63 ـ رعایت احتیاط به اینكه بچه را در وقت تخلی رو به قبله یا پشت به قبله ننشانند لازم نیست، مگر آن كه از راه دیگری حرام شود. ولی اگر خود بچه بنشیند جلوگیری از او واجب نیست.



مسأله 64 ـ در چهار جا تخلی حرام است: اول در كوچه های بن بستی كه مالك دارد، در صورتی كه صاحبانش اجازه نداده باشند و نیز در كوچه های غیر بن بست در صورت اضرار به عابرین. دوم در ملك كسی كه اجازه تخلی نداده است. سوم در جائی كه برای عده مخصوصی وقف شده است مثل بعضی از مدرسه ها. چهارم روی قبر مؤمنین در صورتی كه بی احترامی به آنان باشد.



مسأله 65 ـ در سه صورت مخرج غائط فقط با آب پاك می شود: اول آنكه با غائط نجاست دیگری مثل خون بیرون آمده باشد. دوم آنكه نجاستی از خارج به مخرج غائط رسیده باشد. سوم آنكه اطراف مخرج بیشتر از مقدار معمول آلوده شده باشد. و در غیر این سه صورت می شود مخرج را با آب شست و یا به دستوری كه بعداً گفته می شود، با پارچه و سنگ و مانند اینها پاك كرد، اگر چه شستن با آب بهتر است.



مسأله 66 ـ مخرج بول با غیر آب پاك نمی شود. و د ر كر و جاری اگر بعد از برطرف شدن بول یك مرتبه بشویند كافی است، ولی با آب قلیل باید دو مرتبه شست بنابر احتیاط واجب و بهتر آن است كه سه مرتبه شسته شود.



مسأله 67 ـ اگر مخرج غائط را با آب بشویند، باید چیزی از غائط در آن نماند. ولی باقی ماندن رنگ و بوی آن مانعی ندارد، و اگر در دفعه اول طوری شسته شود كه ذره ای از غائط در آن نماند، دوباره شستن لازم نیست.



مسأله 68 ـ با سنگ و كلوخ و مانند اینها اگر خشك و پاك باشند می شود مخرج غائط را تطهیر كرد و چنانچه رطوبت كمی داشته باشند كه به مخرج نرسد اشكال ندارد، ولی باید از سه دفعه كمتر نباشد اگر چه به یك مرتبه یا دو مرتبه مخرج پاكیزه شود.



مسأله 69 ـ احتیاط واجب آن است كه سنگ یا پارچه ای كه غائط را با آن برطرف می كنند، سه قطعه باشد مگردر سنگهای بزرگ ذوالجهات و پارچه های دراز كه یك قطعه كافی است و اگر با سه قطعه برطرف نشود، باید به قدری اضافه نمایند تا مخرج كاملاً پاكیزه شود، ولی باقی ماندن ذره های كوچكی كه دیده نمی شود اشكال ندارد.



مسأله 70 ـ پاك كردن مخرج غائط با چیزهائی كه احترام آنها لازم است مانند كاغذی كه اسم خدا و پیغمبران بر آن نوشته شده حرام است. و با استخوان و سرگین هم نباید مخرج غائط را پاك كرد. و اگر كسی با اینها غائط را برطرف كند، معصیت كرده ولی مخرج پاك می شود.



مسأله 71 ـ اگر شك كند كه مخرج را تطهیر كرده یا نه، اگر چه همیشه بعد از بول یا غائط فوراً تطهیر می كرده، احتیاط واجب آن است كه تطهیر نماید.



مسأله 72 ـ اگر بعد از نماز شك كند كه قبل از نماز، مخرج را تطهیر كرده یا نه. نمازی كه خوانده صحیح است، ولی برای نمازهای بعد باید تطهیر كند.







استــبراء

مسأله 73 ـ استبراء عمل مستحبی است كه مردها بعد از بیرون آمدن بول انجام می دهند، برای آنكه یقین كنند بول در مجری نمانده است و آن دارای اقسامی است و بهترین آنها این است كه بعد از قطع شدن بول، اگر مخرج غائط نجس شده، اول آن را تطهیر كنند، بعد سه دفعه با انگشت میانه دست چپ از مخرج غائط تا بیخ آلت بكشند. و بعد، شست را روی آلت و انگشت سبّابه یا وسط را زیر آن بگذارند و سه مرتبه تا ختنه گاه بكشند و پس از آن سه مرتبه سر آلت را فشار دهند.



مسأله 74 ـ آبی كه گاهی بعد از ملاعبه و بازی كردن از انسان خارج می شود و به آن مذی می گویند پاك است. و نیز آبی كه گاهی بعد از منی بیرون می آید و به آن وذی گفته می شود و آبی كه گاهی بعد از بول بیرون می آید و به آن ودی می گویند اگر بول به آن نرسیده باشد پاك است. و چنانچه انسان بعد از بول استبراء كند و بعد آبی از او خارج شود، و شك كند كه بول است یا یكی از اینها پاك می باشد.



مسأله 75 ـ اگر انسان شك كند استبراء كرده یا نه و رطوبتی از او بیرون آید كه نداند پاك است یا نه، نجس می باشد، و چنانچه وضو گرفته باشد باطل می شود. ولی اگر شك كند استبرائی كه كرده درست بوده یا نه و رطوبتی از او بیرون آید كه نداند پاك است یا نه پاك می باشد، و وضو را هم باطل نمی كند.



مسأله 76 ـ كسی كه استبراء نكرده اگر بواسطه آنكه مدتی از بول كردن او گذشته، یقین كند بول در مجری نمانده است و رطوبتی ببیند و شك كند پاك است یا نه، آن رطوبت پاك می باشد، و وضو را هم باطل نمی كند.



مسأله 77 ـ اگر انسان بعد از بول استبراء كند و وضو بگیرد، چنانكه بعد از وضو رطوبتی ببیند كه بداند یا بول است یا منی، واجب است احتیاطاً غسل كند وضو هم بگیرد، ولی اگر وضو نگرفته باشد فقط گرفتن وضو كافی است.



مسأله 78 ـ برای زن استبراء از بول نیست و اگر رطوبتی ببیند و شك كند پاك است یا نه پاك می باشد، وضو و غسل او را هم باطل نمی كند.



مستحبات و مكروهات تخلــی

مسأله 79 ـ مستحب است در موقع تخلی جائی بنشیند كه كسی او را نبیند، و موقع وارد شدن به مكان تخلی، اول پای چپ و موقع بیرون آمدن، اول پای راست را بگذارد. و همچنین مستحب است در حال تخلی سر را بپوشاند و سنگینی بدن را بر پای چپ بیندازد.



مسأله 80 ـ نشستن روبروی خورشید و ماه در موقع تخلی مكروه است. ولی اگر عورت خود را بوسیله ای بپوشاند مكروه نیست. و نیز در موقع تخلی نشستن روبروی باد و در جاده و خیابان و كوچه و درب خانه و زیر درختی كه میوه می دهد و چیز خوردن و توقف زیاد و تطهیر كردن با دست راست مكروه می باشد. و همچنین است حرف زدن در حال تخلی، ولی اگر ناچار باشد یا ذكر خدا بگوید اشكال ندارد.



مسأله 81 ـ بول كردن در زمین سخت و سوراخ جانوران و در آب خصوصاً آب ایستاده مكروه است، و همچنین ایستاده بول كردن. ولكن در حال تنویر كراهت ندارد.



مسأله 82 ـ خودداری كردن از بول و غائط مكروه است و اگر برای بدن ضرر داشته باشد حرام است.



مسأله 83 ـ مستحب است انسان پیش از نماز و پیش از خواب و پیش از جماع و بعد از بیرون آمدن منی بول كند.